Általános információk COVID-fertőzéssel kapcsolatban

Kérem, tartsa be az alábbi ajánlásokat amennyiben Önnek Covid-pozitív a teszteredménye, vagy COVID betegség gyanújával kerül elkülönítésre.

Leggyakoribb tünetek: hőemelkedés, láz, száraz vagy köpettel járó köhögés, ízérzés- és szaglászavar, hányinger, hasmenés, nátha-orrfolyás, garatfájdalom, fejfájás, gyengeség, izomfájdalmak, verejtékezés, mellkasi fájdalom, fáradékonyság.

1. Otthoni terápia-tüneti kezelés:
  1. lázcsillapítás –izomfájdalmak, fejfájás csökkentésére: gyulladáscsökkentő fájdalomcsillapító: pl. Algopyrin 2x2 tabletta VAGY Rubophen 3-4x 1 tabletta VAGY a szokásos, bevált lázcsillapító
  2. köhögéscsillapítás:

-főleg a betegség végén, amikor már kifejezetten száraz a köhögés írható fel Erigon szirup. Kérem, ha száraz, kínzó erősödő köhögés jelentkezne mindenképpen jelezze felénk.

Ha Ön asztmás, a szokásos belégzőket feltétlen használja tovább.

3) kiegészítő therápia:

-D-vitamin emelt dózisban szedhető a betegség ideje alatt (1-2 hétig napi 4000 NE)

-C-vitamin 3x1000 mg/nap

-Magnézium

-szelén, cink dús étrend: spenót, brokkoli, banán, kiwi, szőlő, narancs, tengeri halak, diófélék, teljes kiőrlésű gabona, pulyka, marha)

-kifejezett orrdugulás, nátha esetén átmenetileg használható pl. Nasivin orrspray. Fontos, hogy ez csak rövid ideig történjen, pár nap (4-5) után el kell hagyni, mert hozzászokást, függőséget okozhat!

- A D- és C-vitamint, valamint a cink és szelén nyomelemeket tartalmazó komplex készítmény a Cedezin Forte.

4) Ha a felülfertőződés bizonytalan, esetleg felmerül a lehetősége, akkor antibiotikum is javasolt. Ha állapota szépen javul pár nap alatt, akkor ennek indítása a későbbiekben nem szükséges. Ha esetleg már kapott korábban, kérem, szedje végig a korábban megbeszélteknek megfelelően.

5) Ha ismeretes genetikai vizsgálattal igazolt öröklött thrombózis készség (vérrögképződés hajlam, korábbi tüdőembolia), akkor ezt feltétlen jelezze, mert vérhígító kezelésben kell részesülnie otthonában is.

Ilyen rendellenességek pl. Leiden-mutáció, Protein S és Protein C defektus , stb..

1. Mi az Ön feladata?
  1. vérnyomás problémák esetén napi 3x vérnyomásmérés (előfordulhat alacsony vérnyomás. Ha ezt észleli, gyógyszerei mennyisége átmenetileg csökkenthető
  2. testhőmérséklet monitorozás, napi 1-2x lázmérés
  3. súlyos esetekben pulzoxymeter használata napi 3x (szervezete oxigénnel való ellátottságáról ad információt, orvosi műszerboltban beszerezhető)

1. Mire figyeljen? (NAGYON FONTOS!)

Otthoni elkülönítés addig lehetséges, amíg az állapota ezt megengedi. A betegség 5-13. napja közt számíthatunk rosszabbodásra az esetek kis százalékában, mely főként a tüdőgyulladás szövődménnyel magyarázható.

Ha átmeneti javulás vagy stagnálást követően az alábbi tüneteket tapasztalja, akkor mentővel a kórházba szállítása indokolt.  Az időben történő megfelelő kórházi ellátás életet menthet!

Aggasztó tünetek:

-hirtelen kialakuló csökkent terhelhetőség (nem tud az ágyból felkelni, kis terhelésre fullad, beszéd közben kapkodja a levegőt, nem elég a levegő). Pulzoxymeteren alacsony (93%) alatti érték látható. Légzésszám nyugalomban normális esetben egy perc alatt 16. Tüdőgyulladás esetében jelentősen nőhet. (20-30)

-létezik a tüdőgyulladásnak olyan oxigénhiányt okozó állapota, mely nem jár fulladással. Ilyenkor a tünetek lehetnek: zavartság, melyet a család észlel, nem a helyzetnek megfelelő viselkedés, aluszékonyság. Ilyenkor a pulzoxymeter alacsony értéket mutat és lehet, hogy más tünete ennek nem lesz.

-összességében, ha javulás helyett egyre romló állapotot észlelnek, mentőt kell hívni! El kell mondani, hogy otthonában elkülönített COVID pozitív beteg állapota romlott. További ellátás ebben az esetben KÓRHÁZBAN INDOKOLT!

Szerencsére eddig a vírus infekción átesett betegeink döntő többsége enyhe tünetekkel, rövid idő alatt átvészelte a betegséget. Kérem, ne rettenjen meg a leírtaktól, tekintsen rá információként.

Az időben történő magasabb szintű ellátás szükségességének megítéléséhez legyen szíves együttműködni abban, hogy állapotáról naponta- két naponta tájékoztatást ad e-mailben Ön vagy hozzátartozója. A fentiek tükrében biztosan Ön is érti, miért fontos ez.

1. A hatósági karanténba kerülés folyamata: a pozitív eredmények automatikusan elküldésre kerülnek a Népegészségügyi Hivatal felé. Ez alapján Önt a járványügyi szakemberek megkeresik telefonon. Feltérképezik a lehetséges szoros kontaktokat. Mindazok kontaktként karanténba kerülnek, akikkel a panaszok kezdete előtti 48 órában FFP2 maszk nélkül 15 percet töltött 2 m távolságon belül egy légtérben.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha pozitív az eredménye, akkor a szoros kontaktjai, azaz családtagjai ne menjenek óvódába/iskolába/dolgozni. A kontaktok karanténja a pozitív eredménytől számítva 10 nap lesz fixen. Nekik is jár táppénz, igazolás.

1.       Ha COVID pozitív vagyok, hogyan szabadulok a karanténból?

A tesztelés napjától számítva 10 napnak biztosan el kell telnie. Ez az egyik feltétele. A másik, hogy 3 napig légúti tünetektől mentesnek és 3 napja legalább már láztalannak kell lennie. Ha ez a két feltétel teljesül, akkor e-mailben jelzi nekem egy nyilatkozat formájában.

Például így:

„Tisztelt Doktornő!

Tisztelettel kérem karanténom feloldását az alábbi nyilatkozat alapján. A tesztelés napjától számítva 10 nap eltelt, 3 napja tünetmentes vagyok. Légúti tüneteim 3 napja nincsenek, 3 napja láztalan vagyok.”

Amikor ezt megkapom, a fertőzőjelentő rendszerből kijelentjük.

F.     COVID betegség egészségügyi és szociális szférában dolgozók esetében

A korábbi (D) pontnak megfelelően karantén feloldható, de munkavégzés csak egy negatív (gyorsteszt/PCR) teszteredmény birtokában lehetséges. Ha eltelt 21 nap a betegség kezdetétől, ÉS gyógyult a dolgozó, akkor negatív tesztek nélkül lehet ismét munkába állni.

Mikor kezdjük a felszabadító teszteket?

Javaslom, ha panaszai elmúltak, és valóban tünetmentes. Nem érdemes korábban, mert sajnos tünetmentesen is 10-14 nap után pozitív tesztek születnek. Ha valaki még nem gyógyult, akkor szinte garantált a pozitív eredmény. Pozitív teszteredmény esetében 3-5 nap múlva célszerű újra próbálkozni.

G.           Gyógyulást követő teendők

-Milyen szükséges későbbi vizsgálatokra lehet szükség? Visszamaradó tünetek esetén labor-mellkas röntgen- esetleg EKG vizsgálat egyénre szabottan, betegség súlyossága-lezajlása alapján.

-Lezajlott betegség esetén fontos a gyógyulást követően egy hónapig a fizikai kímélet. Vonatkozik nehéz fizikai munkavégzésre és amatőr sportolásra is!